Verkligheten bakom "Ufopodden i P3"

Mellan 2017 och 2020 sände Sveriges Radio "Ufopodden i P3”. De flesta avsnitt baserades på information från UFO-Sverige, men SR valde att dramatisera händelserna och därigenom ändra fakta och lägga till delar. Därför publicerade UFO-Sverige en serie artiklar kallade ”Verkligheten bakom” som gav den verkliga och korrekta beskrivningen av händelserna. Dessa artiklar finns nu samlade här. 

#verklighetenbakom

Bilstoppsfallen kring Levelland

Natten mellan den 2 och 3 november 1957 ägde en serie observationer rum i den lilla staden Levelland i västra Texas. En serie händelser där observatörerna dels såg ovala föremål som beskrevs väldigt samstämmigt mellan de olika vittnena och dels drabbades av effekter på sina bilar. Också de mycket likartade.

Av Johan Gustavsson

UFO-Sverige

Klicka på bilderna för bildtext

Det hela började vid 23-tiden på kvällen den 2 november. Polismannen A.J. Fowler mottog då ett samtal från en man vid namn Pedro Saucedo som i sällskap med sin kamrat Joe Salaz uppgav att de observerat ett föremål cirka 6 kilometer väster om Levelland. Saucedo beskrev föremålet som torpedformat och upplyst med ett skarpt gulvitt sken. Föremålet passerade över bilen som Saucedo och Salaz färdades i och i samband med överflygningen uppgav Saucedo att bilens lysen och motor dog. Saucedo klev då ur bilen och tittade på föremålet som han uppskattade hade en storlek av cirka 65 meter.

I samband med att Saucedo observerade föremålet utanför bilen upplevde han att föremålet skapade en sådan hetta att han fick lägga sig på marken för att undkomma den. När föremålet så småningom passerat bilen uppgav Saucedo att bilens strålkastare tändes av sig självt och bilen gick att starta utan problem.

A.J. Fowler tog inte Saucedos rapport på något större allvar men detta skulle förändras under kvällens gång. Ungefär en timme senare, runt midnatt, fick Fowler nästa samtal. Denna gång från en man vid namn Jim Wheeler som befunnit sig omkring 6 kilometer öster om Levelland. Jim Wheeler beskrev för Fowler att han sett ett äggformat föremål cirka 60 meter långt och skarpt upplyst som stod mitt på vägen. När Wheeler närmade sig föremålet i sin bil dog motorn och strålkastarna slocknade. När han, på samma sätt som Pedro Saucedo, klev ur bilen steg föremålet till vad han uppskattade som 60 meters höjd där det ska ha slocknat. När han sedan återvände till bilen hade han inga problem att starta motorn.

UFO-Sverige

Kort därpå fick Fowler ännu ett samtal, den här gången från en man vid namn Jose Alvarez som befunnit sig cirka 17 kilometer norr om Levelland längs väg 51. Alvarez beskrev hur han under en bilfärd mött ett lysande föremål som stod på vägen. När Alvarez närmade sig föremålet dog bilmotorn och framlysena slocknade. När föremålet gett sig av fungerade bilen som vanligt igen. Och rapporterna fortsatte att rulla in. Nästa kom från Newell Wright, en 19-årig student vid Texas Tech-universitetet.

Wright befann sig strax väster om Smyer cirka 14 kilometer öster om Levelland några minuter efter midnatt där han färdades längs väg 116. I Wrights rapport till amerikanska flygvapnets Projekt Blue Book beskriver han att bilens amperemätare inledningsvis registrerade en urladdning i bilens elsystem. När mätaren återgick till sina normalvärden började bilmotorn hacka för att kort därpå stanna helt. I det här läget minskade även billysena i styrka och radion dog.

Wright gick då ut och kikade under motorhuven utan att kunna upptäcka något fel. När han stängde huven fick han se ett ovalt föremål som stod på vägen framför honom. Föremålet var platt nedtill och avrundat upptill, metalliskt, cirka 40 meter långt och lyste i ett grönvitt sken. Wright hoppade då in i bilen och försökte ivrigt starta motorn, men utan någon effekt. Istället satt Wright kvar i bilen och iakttog föremålet och den totala observationstiden uppskattade han till 4 till 5 minuter. Föremålet steg sedan rakt upp och försvann på ett ögonblick. Lysena och radion startade då av sig självt och motorn gick igång utan problem.

En kvart senare fick Fowler in nästa rapport. Vittnet ringde Fowler från en telefonkiosk i närheten av Witharral och hade befunnit sig cirka 14 kilometer norr om Levelland när han gjorde sin iakttagelse. Det lysande föremålet hade återigen observerats när det stod stilla på vägen och återigen dog både billysena och bilmotorn när observatören närmade sig föremålet som sedan steg rakt upp till uppskattningsvis 100 meters höjd där det slocknade. Billysena började åter fungera och motorn gick att starta utan problem.

UFO-Sverige

Vid det här laget hade den inledningsvis skeptiska A. J. Fowlers förstått att något utöver det normala var i görningen och hade skickat ut flera polispatruller för att söka efter det föremål som nu hade rapporterats av ett halvt dussin personer som dessutom tycks ha varit helt oberoende av varandra. Två av polismännen observerade kortvariga ljusfenomen men ingen av dem beskrev några effekter på bilar eller några närobservationer.

Samtidigt fortsatte rapporterna att komma in. Den kanske mest omfattande av alla observationer under natten den 2 till 3 november kom från lastbilschauffören Ronald Martin som befann sig strax väster om Levelland vid 00.45-tiden den 3 november (Martin befann sig inte långt från den plats där Pedro Saucedo och Joe Salaz gjort sin observation knappt 2 timmar tidigare). Ronald Martin beskrev att han fick se ett stort orangefärgat eldklot på uppskattningsvis mer än 1,6 kilometers avstånd. Klotet rörde sig sedan närmare och gjorde därefter vad som såg ut som en mjuklandning på vägen cirka 500 meter från Martins position. Föremålet täckte då hela vägens bredd.

I det här skedet dog bilmotorn och billysena på Martins lastbil samtidigt som det lysande föremålet övergick till att lysa med ett blågrönt sken. Föremålet stod stilla på vägen under cirka en minut och lyste då upp interiören i Martins bil. Föremålet steg sedan rakt upp och återgick samtidigt till det ursprungliga röd-orange skenet. Precis som i de andra fallen fungerade både motorn och lysena normalt efter det att föremålet avlägsnat sig. Värt att nämna är att denna rapport inte kom in till Fowler samma kväll utan Ronald Martin rapporterade in sin observation först dagen därpå. Kvällen var dock inte över ännu.

Vad som tycks varit den sista rapporten som Fowler tog emot denna kväll och natt kom vid 01.15. James Long som körde lastbil från Waco i Texas befann sig nordost om Levelland och beskrev för Fowler att framlysena och motorn på hans lastbil dog när Long kom 60 meter från ett äggformat starkt lysande föremål. Föremålet lyste i etapper och ljuset liknades vid ett neonljus. Föremålet var uppskattningsvis 60 meter långt och när vittnet klev ur bilen sköt föremålet rakt upp och försvann samtidigt som det hördes ett dånande ljud.

Även denna gång fungerade både billysen och bilmotor normalt igen när föremålet försvunnit. Fowler uppgav att föraren var påtagligt upprörd när han ringde in och det rådde inget tvivel om att James Long blivit starkt påverkad av det han sett.

Under samma tid uppdaterades sheriffen Weir Clem och vicesheriffen Pat McCulloch om lägesutvecklingen i området av Fowler medan de sökte efter det märkliga föremålet runt Levelland. Vid 01.30 när de befann sig längs samma vägsträcka som James Long gjort sin observation vid fick de två polismännen se ett ovalt ljusstarkt föremål som gav ifrån sig ett rödaktigt sken på uppskattningsvis 300 meters avstånd från polisbilen. Föremålet lyste upp omgivningen framför polismännen under några sekunders tid.

Samtidigt följde de två polismännen Lee Hargrove och Floyd Gavin sina kollegor Clem och McCulloch i jakten på föremålet på några kilometers avstånd och rapporterade att de såg ett ljusstarkt föremål en kvart tidigare. Hargrove uppgav i en skriftlig rapport att han sett en ljusblixt i ett rödorange sken som rörde sig nära marken från öst mot väst. En liknande observation gjordes även av polismannen Lloyd Ballen i Anton i Texas. Någon påverkan på bilar rapporterade däremot inte av någon av polismännen. Brandmannen Ray Jones, som också var ute och sökte efter föremålet, uppgav att han iakttog en ljusstrimma i området och beskrev då att hans billjus minskade i styrka och motorn hackade men varken lysen eller motor dog helt och hållet.

Sammanlagt mottog Fowler 15 samtal om observationer och enligt Fowler var samtliga som ringde in och berättade om det de sett påtagligt exalterade. Så vad var det folk såg i Levellandområdet natten mellan den 2 och 3 november 1957?

Det amerikanska flygvapnets instans Project Blue Book gick den 15 november ut med ett pressmeddelande där de ansåg att observationerna i Levelland kunde förklaras som klotblixtar och Sankt Elmseld. Som stöd för detta uppgav flygvapnet att det förekommit åska i området, något som dock tycks ha varit felaktigt då väderläget beskrevs som mulet och regn men några blixturladdningar ska inte ha rapporterats av väderobservatörerna kring Levelland. I sammanhanget är det värt att nämna att de meteorologer som tidningen Levelland Sun News tillfrågade inte heller ansåg att flygvapnets förklaring var särskilt trolig.

Personligen anser jag att flygvapnets förklaring är fullkomligt tagen ur luften. Att försöka förklara Levellandrapporterna med S:t Elmseld blir i det närmaste löjeväckande då detta är ett fenomen som är knutet till fasta föremål och heller inte avlägsnar sig från de föremål som urladdningen uppstår i. S:t Elmseld är med andra ord inte ett fenomen som kan ge upphov till ljusfenomen som rör sig genom luften.

UFO-Sverige

Skulle vi välja att förklara rapporterna som en del av klotblixtfenomenet så rör det sig i sådana fall om ett så pass exceptionellt fall av klotblixtobservationer att det ännu i dag knappast skulle gå att förstå med hjälp av dagens fysikaliska modeller. Där blir det i så fall att förklara en serie observationer av ett okänt fenomen med ett annat okänt och exotiskt fenomen som vi inte heller vet så mycket om. Några likheter med klotblixtfenomenet kan de här rapporterna inte sägas ha och avsaknaden av åska över området gör att den teorin blir ofullständig endast av den anledningen.

Project Blue Books undersökning av händelseutvecklingen i Levellandområdet var inte heller exemplarisk på något vis. Blue Books utredning genomfördes av en enskild undersökare som besökte sheriffkontoret den 5 november. Han stannade i 7 timmar och intervjuade som det verkar endast tre av de 15 personer som rapporterat in observationer under natten i fråga, varefter han kort och gott tycks ha bestämt sig för att luta sig åt en förklaring i form av ett åskväder.

Personligen betraktar jag serien av observationer i Levellandområdet som en av de mest intressanta som rapporterats inom ufoämnet. Samtliga rapporter som mottogs av Fowler kom in från oberoende observatörer och både beskrivningen av föremålen och effekterna på vittnenas fordon är överlag samstämmig.

UFO-Sverige

För att citera den amerikanske astronomiprofessorn och ufoundersökaren J. Allen Hynek som utförligt redogör för Levellandhändelserna i sin bok ”The UFO Experience”: ”Sannolikheten för att samtliga sju billstopp av en slump skulle ägt rum i samband med observationerna och att de även av en slump fungerade normalt efter att föremålet avlägsnat sig ligger inte inom ramarna för vad som är statistiskt möjligt”.

Hynek själv, som vid tiden arbetade som vetenskaplig konsult åt Project Blue Book, hade dock hunnit ändra uppfattning kring Levellandhändelserna längs vägen. Hynek instämde inledningsvis med flygvapnet i deras slutsats men kom därefter att inse att förklaringen inte på något vis räckte, ju mer han studerade händelserna. Hynek beskriver själv utvecklingen i sin bok.

"Kapten Gregory som vid tiden var ansvarig för Blue Book kontaktade mig över telefon angående Levellandhändelserna. Men som ansvarig för det amerikanska satellitspårningsprogrammet som vid tiden hade i uppgift att spåra den av Ryssland nyligen uppsända Sputniksatelliten hade jag mer eller mindre dygnet runt-jour och hade ingen möjlighet att lägga någon tid på att sätta mig in i Levellandhändelserna. I all hast instämde jag med Kapten Gregory i klotblixtförklaringen med bakgrund av uppgiften att det skulle förekommit ett åskväder över området. Den uppgiften visade sig sedan vara felaktig och hade jag å andra sidan tänkt över förklaringen närmare hade jag snart sett avsaknaden av bevis för att klotblixtar kan orsaka motorstopp och slå ut billysen.”