Verkligheten bakom "Ufopodden i P3"

Mellan 2017 och 2020 sände Sveriges Radio "Ufopodden i P3”. De flesta avsnitt baserades på information från UFO-Sverige, men SR valde att dramatisera händelserna och därigenom ändra fakta och lägga till delar. Därför publicerade UFO-Sverige en serie artiklar kallade ”Verkligheten bakom” som gav den verkliga och korrekta beskrivningen av händelserna. Dessa artiklar finns nu samlade här. 

#verklighetenbakom

Klicka på bilderna för bildtext.

UFO-Sverige

Flight JK-297

Spaniens kanske mest kända ufohändelse inträffar sent på kvällen den 11 november 1979 ovanför vattnet söder om Ibiza. Besättningen på ett för tiden vanligt passagerarflyplan ser något de inte förstår och blir så pass rädda att det tar det säkra för det osäkra och landar.

Av Tobias Lindgren

Fyra timmar försenat lyfter JK-297, en rutinflygning med 109 tyska och österrikiska turister, från flygplatsen i Salzburg, Österrike, med bäring 255 grader mot Mallorca, för vidare färd mot Las Palmas på Kanarieöarna utanför nordvästra Afrika. Resan kommer att ta ett antal timmar och sträckan som skall tillryggaläggas är närmare 3 400 kilometer. Flygplanet är av typen Super Caravelle och efter ungefär en tredjedel av resan skall man gå ner på Mallorca för att fylla på bränsle.

UFO-Sverige

Söndagen den 11 november 1979 har bara några timmar kvar innan den över går i måndag.

Längst fram i flygplanet sitter flygkaptenen Javier Lerdo de Tejada, vid hans sida styrman Ramon Zuazo, med finns också Francisco Javier Rodriguez, flygmekaniker och navigatör.

Åter i luften efter mellanlandningen, har de siktet inställt på att passera söder om Ibiza på en höjd av 33 000 fot, vilket är cirka 10 000 meter.

När de når 6 000 meter släpper de kontakten med kontrollen på Mallorca för att snart plana ut och göra den andra och avslutande delen på resan till Kanarieöarna. Lamporna släcks inne i flygplanet och utanför är vädret stilla och lugnt, en mängd stjärnor glänser på natthimlen.

Plötsligt får flygplanet ett anrop från Barcelona kontroll som har snappat upp en nödsignal i havet nordöst om Valencia. De uppmanar Kapten Lerdo de Tejada att byta till nödfrekvens, då det uppenbarligen finns någon i närheten, flygplan eller möjligen en båt som har problem och som sänder ut SOS.

Kapten meddelar att JK-297 inte kan bekräfta då de inte kan höra någon nödsignal. Navigatören kommer in och meddelar till kaptenen att det kan finnas något på vänster sida om flygplanet, som dessutom närmar sig snabbt.

UFO-Sverige

Kaptenen och hans kollegor kan då se två starkt lysande röda ljus, som de uppfattar vara så nära som två hundra meter från flygplanet.

Klockan är bara några minuter efter 23.00 och Kapten Lerdo de Tejada kontaktar Barcelona Kontroll och begär information om de två ljusen, som tycks vara på kollisionskurs, men Barcelona kontroll svarar att det inte kan stämma då de inte kan se något annat flygplan på deras radar.

UFO-Sverige

– Ni är de ända som befinner er i området.

Kaptenen frågar åter vad dessa starka röda ljus kan vara?

I efterhand har besättningen beskrivit nästkommande åtta minuter som en mardröm.

Oron blev till slut så stark att de beslöt sig för att ändra riktning och börja sjunka. Kaptenen kontaktar flygplatskontrollen Manises i Valencia, för att få möjlighet att avbryta sin planerade rutt mot Kanarieöarna, och gå ner och landa.

UFO-Sverige

Flyplanet viker av åt höger och siktar in sig på Manises, som är den närmaste flygplatsen och de kommer snart i mot Valencia.

Det okända föremålet följer fortfarande efter flygplanet och med bara 50 kilometer kvar försvinner plötsligt föremålet, enligt kapten Lerdo de Tejada.

 

Den militära radarn detekterar fyra okända eko i området runt Valencia. De kan se att av dessa okända eko är nära JK-297 när det börjar sjunka. Det blev tydligare ju närmare Manises de kommer och är som närmastpå avstånd mindre än en kilometer.

Besättningen i Super Caravellen och 109 passagerarna landar 23.45 utan dramatik på Manises i Valencia.

Passagerarna tvingas att gå av planet, utan att förstå vad som hänt. Först försening och sen detta, det var inte lätt att förklara för passagerarna att det var för deras säkerhet. Deras resa skall återupptas dagen därpå.

UFO-Sverige

Det spanska flygvapnet beslutar sig för att gå upp och genskjuta de okända föremålen.

En timme senare på flygbasen Los Llanos utanför Albacete skickar man nu upp en rote Mirage F1, uppdraget är att identifiera okänt. Ett av flygplanen vänder ganska snart tillbaka till basen då någon typ av problem uppstår. Varför man väljer att gå upp 140 kilometer väster om Valencia från Albacete förklaras med att man på radarn ser det okända mer inåt landet, samt att man där har flygplan av typen Mirage som har mycket bättre manöverförmåga.

Piloten, den spanske flygvapenkaptenenFernando Cámara, gick upp till en hastighet av mach 1,4 för att kunna få visuell kontakt. Han meddelar då att ser någon som har formen av en kon som ändrar färger, men också att han inte kan hålla samma hastighet som föremålet som han förlorar ur sikte.

Han får information via radarn om att ytterligare ett föremål befinner sig nära, så han svänger skarpt mot Valencia och får visuell kontakt, men också det föremålet försvinner snart ur hans synfält.

Flygplanet börjar varna för något eventuellt elektroniskt problem samt att vapensystemen är ur funktion, men trots detta ökar kaptenen farten för att åter komma ifatt de okända föremålen. Operationen håller på i 95 minuter och den sista visuella kontakten avslutas i luftrummet utanför Levante, cirka hundra kilometer sydöst om Valencia, när det okända på väg mot Afrika och han själv på grund av bränslebrist blir tvungen att återvända till basen.

 

Kan det verkligen stämma att en Super Caravelle blev nedtvingat av ett ufo?

Flygbolaget bekräftar att något hänt med flygplanet och att föremålet skall ha varit farligt nära, kanske så nära som någon kilometer. Man ber också personal på flygplatsen att inte tala om ufo, utan istället hänvisa till spanska luftfartsmyndigheterna.

Besättningen försöker hålla låg profil för att inte bli föremål för det offentliga drevet.

UFO-Sverige

UFO-Sverige

Journalisten JJ Benitez får dock några kommentarer av Kapten Lerdo de Tejada som lät väldigt trött när Benitez fick möjlighet att tala med honom.

– Något kom emot oss men jag vet inte vad det var. Nej, det var inte något flygplan. Jag har mer än 8 000 timmars erfarenhet av flygning och kan verkligen identifiera ett flygplan. Vi kunde iaktta något som såg ut som starka trafikljus, som rörde sig underligt runt vårt plan. Det första vi alltid tar hänsyn till är flygsäkerheten, särskilt nu när ljusen oroade oss med sitt beteende nära vårt flygplan. Det fångades ju på radarn och därför bör det ha varit av någon sorts metall, säger Lerdo de Tejada.

Andrepiloten Ramon Zuazo, berättar att händelsen var skrämmande men att alla nu mår bra.

– Ja, vi såg något okänt flygande föremål. Vi såg bara starka ljus, som var röda.

UFO-Sverige

Den spanske transportministern Sanchez Teran tar sig snabbt till flygplatsen i Valencia för att informera sig om läget och att hålla en presskonferens till sammans med flygplatschefen Miguel Morlan. Det framkommer att det är första gången ett civilt passagerarflygplan blivit tvingat att landa på grunda ett okänt flygande föremål. Morlan bekräftar också att han själv såg något som flög rakt ovanför flygplatsen.

UFO-Sverige

Den tekniska rapporten samt flygkaptenens redogörelse överlämnas till militären som i sin tur bekräftar det som flygkaptenen berättar, men man hemlighåller resterande information.

– Inte ens jag vet ännu vad som står där, säger transportministern.

Benitez, som skrivit en bok i reportageform om händelsen "Incidente en Manises", säger sig har aldrig sett så mycket media samlade, på grund av en ufohändelse, som i Valencia. Han märker att informationen skiljer sig åt i pressen beroende på om det är civil eller militär som uttalar sig.

Benitez ställer sig också frågor som, varför myndigheterna anser att ufo skall vara hemligt om de inte officiellt existerar? Militären har ju varit intresserad tidigare? Men spanska militären gör som man brukar i västländerna, alltså locket på.

På onsdagen får luftfartsmyndigheterna in klagomål från ungefär hälften av de drabbade passagerarna som misstror berättelsen om att det okända föremålet tvingat ner flygplanet, som skulle tagit dem till Kanarieöarna. De blev upprörda av händelsen så som bolaget lägger fram den, då de tror att planet nödlandade på grund av något mekaniskt fel. Förseningen i Salzburg bidrog också till irritationen. Passagerarna menar i klagomålet att historien om ett ufo bara är uppdiktad, då ingen av dem säger sig ha sett någon märkligt.

Luftfartsmyndigheterna går ut med en pressrelease där de fastställer att den avbrutna flygningen berodde på ett oidentifierat flygande föremål som kom farligt nära det aktuella flygplanet, och alltså inget som helst tekniskt problem med flygplanet, samt att besättningen tagit bra beslut med tanke på säkerheten.

UFO-Sverige

 

Nyheten om att planet landat på grund av ufo sprids snabbt över världen.

Tage Danielsson tar upp händelsen när den är helt färskt, som inledning i sin sketch med Hans Alfredson som Ufo Lindeman.

– På första sidan i Svenska Dagbladet står det så här, börjar Tage Danielsson
Tefat följde flygplan, ett spanskt passagerarflygplan på väg till Mallorca tvingades på söndagskvällen landa i Valencia efter att ha förföljts av fyra flygande tefat. Det där måste vi kolla närmare. Vi har därför tagit hit tefatsexperten Ufo Lindeman…

Artiklar om dylika fenomen är alltid väl lästa och så gott som varenda tidning i Sverige har åtminstone en liten notis om det inträffade. Ofta helt okritiskt och rakt av publicerad text från någon av de större nyhetbyråerna.

Mängden notiser och artiklar om denna händelse, vittnar inte bara om intresset för ämnet utan också om hur många lokala dagstidningar som Sverige var berikat med för 40 år sedan.

 

UFO-Sverige

En möjlig förklaring läggs fram av den spanska organisationen Anomaly Foundation ungefär 20 år efter händelsen, där de i en omfattande rapport beskriver vad det kommit fram till. Själva påstår de att det de lagt fram är det som förklarar händelsen, alltså att de har löst fallet som kommit att förknippas med flygplatsen Manises, där Flight JK-297 landade.

Man påstår att det som observerats från det civila flygplanet är flammor från förbränningstorn vid det stora oljeraffinaderiet i Escombreras nära Cartagena, sydöstra Spanien.

Riktning och storlek sägs stämma bra med de blinkande ljus från den petrokemiska industrin. Ljusstyrkan och det speciella uppträdandet beror på ovanliga optiska förvrängningar i och med starka temperaturinversioner just den här natten. Alla sammantagna faktorer bidrog till denna misstolkning.

UFO-Sverige

Anomaly Foundation med Juan A. Fernández Peris i spetsen för undersökningen menar att piloten, som enligt rapporten hade familjeproblem som utlöst en ångestattack, och fick då för sig att gasfacklorna var något avvikande och icke naturligt och därför tog ett oproportionerligt stort beslut, vilket resulterar i att de landar på Manises i Valencia, i stället för på Kanarieöarna.

Intresset för ufo fick ett enormt uppsving dagarna efter händelsen då mängder av människor gick ut och tittade på himlen och sade sig se märkliga ting, men där det mesta var stjärnor och planeter som de kanske inte var vana vid att identifiera. Detta bidrog tillfälligt till att höja intresset ufofenomen i allmänhet och göra att berättelsen om observationen från JK-297 blivit något man kommer ihåg.   

Kapten Cámara i Mirageplanet bevittnade fenomen som inte identifierades, vilka, enligt rapporten, med stor sannolikhet inte hade någon relation till ljuset som setts från JK-297, men som dock inte går in mer på vad som förklarar militärens observationer.

Det mest anmärkningsvärda, skriver Fernández Peris, är de elektromagnetiska störningar på det militära flygplanet när det flög över Valencia, vilka skulle ha orsakats av elektroniska motmedel från den amerikanska marinens helikopterfartyg Iwo-Jima, som seglade i närheten av Kolumbretes öar, nordöst om Valencia. Anledningen till att amerikanska marinen var där och i högsta beredskap berodde på den pågående gisslankrisen i Iran.

Den sammanfattande konklusionen av Anomaly Foundations undersökning påvisar att en extraordinär och ovanlig blandning av tillfälligheter lett fram till att triviala händelser framställts i överdriven och förvrängd form.

För undertecknad låter onekligen som så att Anomaly Foundation till varje pris försökt att få sin förutbestämda slutsats att passa in i vad som sägs av alla inblandade i det här fallet. När jag frågar den spanske ufologen Vicente-Juan Ballester Olmos, som är en av grundarna till Anomaly Foundation, nästa 40 år efter händelsen, så menar han att det är mycket tunt och inte kommer gå till den ufologiska historien som något av de mer betydelsefulla ufofallen, mer än då som ett av de av media mycket uppmärksammade.

 

UFO-Sverige

UFO-Sverige

Förklaringen skall anpassas till observationen, 
Observationen ska inte anpassas till förklaringen

 

Ufohändelser som blir mycket omskrivna har en tendens att börja leva lite av egen kraft och kan på kort tid bli i det närmaste oigenkännligt, så tillvida att väldigt många människor bara känner till de yttre ramarna för händelsen utan intresse för verkligheten bakom och som bara vill bli underhållna av den mystik som medier är mycket snabba med att trycka extra på i sin rapportering, då händelser av detta slag ger mycket uppmärksamhet. Det kan till sist bli så att händelsen, så som den faktiskt hände, sedan är länge glömd, men att myten och mystiken tar överhand och låter fallet leva kvar som allmängods hos den underhållningstörstande och ytligt intresserade publiken.

I populär och massmedia associeras ofta hela fenomenet med ufohändelser som om det oavhängigt har med rymden och besökare därifrån att göra, eftersom den teorin är spännande och säljande. När människor tillfrågas, precis som i artikeln ovan från Smålands Folkblad bara någon dag efter händelserna i Valencia, huruvida de tror på flygande tefat, är det allt som oftast underförstått att frågeställaren  egentligen undrar om de tillfrågade tror på besökare från rymden. Det ska sägas att bilden av ufofenomenen har nyanserats och blivit mer seriös sedan händelsen i Spanien för 40 år sedan. 

För den intresserade finns mer om ufologiska teorier att lyssna på i UFO-Sverige. 

UFO-Sverige