Sömnparalys

Här kan man diskutera psykologiska orsaker till UFO-fenomen. Om du vill ta upp ett fall, nämn inga personnamn eller liknande!

Moderatorer: moderator, webmaster, svahn

Sömnparalys

Inläggav TEO 08 jul 2009 11:50

Jag tycker det är konstigt att ingen har tagit upp detta som psykologiskt fenomen.

När man hamnar i detta tillstånd så kan man halucinera ganska så ordentligt. Jag vet av egen erfarenhet. Att i detta tillstånd se "aliens" runt sängen som gör konstiga saker med en finner jag som väldigt troligt.

Förr i tiden så kunde man råka ut för "demoner" som, när man sov helt fridfullt, fick för sig att sätta sig på bröstet och trycka åt så att man inte kunde andas. Detta är en väldigt bra beskriving på hur det kan kännas när man råkar ut för sömnparalys.I våra dagar så skulle jag vilja påstå att "demonerna" har blivit utbytta mot aliens.

Någon mer som har erfarenhet av sömnparalys och sett saker?
TEO

Re: Sömnparalys

Inläggav Intresserad 29 jul 2009 10:38

TEO skrev:I våra dagar så skulle jag vilja påstå att "demonerna" har blivit utbytta mot aliens.

Någon mer som har erfarenhet av sömnparalys och sett saker?

Nej, inte jag, men jag tror att du har rätt.
Intresserad

Inläggav zacharias 29 jul 2010 19:17

Hej
"intresserad" skriver om ett fenomen som kan tusen olika grundorsaker. Tyvärr har vi människor i allmänhet
inte grepp om alla dessa tusentals möjliga förklaringar, vi letar bland de närmast liggande, de som passar in i
vår begreppsvärld. Kan rekommendera att läsa Carlos Castanedas böcker om mötet med den mexikanske trollkarlen
Juan Matus. Där finns en helt annan förklaringsmodell, som definitivt inte passar in i den västerländska tankemodellen.
Därmed inte sagt att den är den enda, men det är en modell som skiljer sig radikalt från det "intresserad" tycks vara van vid.
Själv har jag m.fl. haft gemensamma upplevelser som går långt bortom såväl den vänsterländska som mexikanska modellen och som vid flera
tillfällen har kunnat bekräftas till sin riktighet...

Att "vetenskapen sätter namn på saker och ting betyder inte att de förstår vad det handlar om, även om de gör anspråk på det.
Men krafsar man lite på ytan finnar man där under ett stort tomrum av kunskap.

Vid ett seminarium om "Liv i Rymden" på Frescati för ett par år sedan, frågade jag hur de definierade liv. Det blev många långa hakor
och efter en halvtimmes diskuterande framstod enligt vetenskaplig tradition att datorer är att betrakta som levande... Då ville panelen inte diskutera mer.
zacharias

Inläggav Intresserad 30 jul 2010 03:44

zacharias skrev:Kan rekommendera att läsa Carlos Castanedas böcker om mötet med den mexikanske trollkarlen
Juan Matus. Där finns en helt annan förklaringsmodell, som definitivt inte passar in i den västerländska tankemodellen.

Kan du beskriva denna förklaringsmodell ( för oss som inte har läst Carlos Castanedas böcker ) ?

zacharias skrev:Därmed inte sagt att den är den enda, men det är en modell som skiljer sig radikalt från det "intresserad" tycks vara van vid.

Jag bryr mig inte om en modell kommer från väster, öster, norr eller söder. Jag vill dock helst att den skall ha vetenskapligt stöd.

zacharias skrev:Själv har jag m.fl. haft gemensamma upplevelser som går långt bortom såväl den vänsterländska som mexikanska modellen och som vid flera tillfällen har kunnat bekräftas till sin riktighet...

Kan du beskriva detta?

zacharias skrev:Att "vetenskapen sätter namn på saker och ting betyder inte att de förstår vad det handlar om, även om de gör anspråk på det.

Seriösa vetenskapsmän gör inte anspråk på att förstå allting. De vet att nya upptäckter alltid kan modifiera eller omkullkasta nuvarande kunskap.

zacharias skrev:Men krafsar man lite på ytan finnar man där under ett stort tomrum av kunskap.

Självklart. Vem kan påstå att den egna kunskapen inte har tomrum?
Intresserad

Inläggav zacharias 09 sep 2010 19:17

erfarenhet:
t.ex - prövade i tonåren med att "gå ur kroppen" och ta reda på hur det ser ut i en flickskola en söndag. Har aldrig någonsin varit där, alltså bra bas för ett experiment. Lyckades ta mig dit och memorera hela deras skolkök. Åter till kroppen och ringde flickvännen som gick där. Hon kunde bekräfta att beskrivningen var helt korrekt, men blev skräckslagen och sade upp vår bekanstskap på stående fot. Till saken hör att jag ett halvår tidigare helt oavsiktligt kommit att se hennes förehavanden en sommarkväll (hon i Hälsingland och jag i Stockholm), något jag inte skulle få veta. Men när jag beskrev detta blev hon mycket upprörd och det tog ett antal veckor innan hon pratade med mig igen.
zacharias

Återgå till Psykologiska