Flygplan

I dagsljus
I dagsljus så uppstår ofta illusionen av en avlång eller cigarrformad farkost utan vingar när flygplanet befinner sig på relativt stort avstånd och är solbelyst.Solljuset faller in snett uppifrån (vinkeln beror på tiden på dygnet), och reflekteras i den runda flygkroppen ner mot jordytan. Den infallande vinkeln är lika stor som den utgående. Vingarna däremot träffas också ovanifrån och detta ljus studsar uppåt och når alltså aldrig den markbundne iakttagarens ögon. Av denna anledning lyser flygkroppen starkt medan vingarna knappast återkastar något ljus alls (de befinner sig i skugga). För oss på marken verkar det som om farkosten saknar vingar och illusionen av en cigarrformad farkost uppstår. Vid skymning och gryning när solen står nära horisonten så lyser den upp både flygplanet och dess kondensationsstrimma (den vita strimman bakom flygplanet) underifrån vilket kan resultera i att både flygplanet och strimman lyser i ett starkt gul/orange sken och det är inte ovanligt att flygplanet uppfattas som om det brinner.
I mörker
Kraftigt ljussken som rörde sig över himlen. Kombination av ett blinkande ljus och/eller en mindre färgad ljuspunkt. Röda, gröna och vita ljuskällor medan det gröna och vita ljuset tillsammans kan uppfattas som ett blåaktigt ljus. Vanligtvis så uppfattas flygplanen som ljudlösa. Beroende på observationsvinkeln så kan det gå att se endast det fasta positionsljusen utan att de blinkande ljusen då uppfattas. Ett flygplan med påslagen landningsstrålkastare som observeras i mötande riktning ser då ut som en starkt lysande och stillastående punkt som sedan eventuellt kan växa successivt i ljusstyrka. Ser man även själva landningen så kan illusionen om att föremålet sänker sig rakt ned i en vertikal rörelse uppstå på grund av observationsvinkeln.